Head Down/Głową w dół – peformance / instalacja

Robert Knuth, Head Down/Głową w dół, instalacja rezonująca

performans dźwiękowy


Robert Knuth i Rafał Kołacki
Z gościnnym udziałem Shathansky’ego i Kajetana Wójcika

Kuratorka: Aneta Szyłak


25-27 sierpnia
14:00-20:00
Gdański Teatr Szekspirowski


Zaproszona do współpracy przez Gdański Teatr Szekspirowski zaproponowałam monumentalną premierową instalację rezonującą Roberta Knutha „Head Down” złożoną ze 136 czarnych luster umiejscowioną w Sali Głównej GTS, gdzie może być oglądana jako dzieło sztuki wizualnej, jak i instrument. Instalacja generuje swój własny dźwięk, dzięki wahadłowemu ruchowi wiszących obiektów – czarnych luster o kształtach przypominających płuco. Widzowie mogą na różne sposoby ją aktywować poprzez samą swoją obecność lub dotyk oraz zanurzyć się w przepływach powietrza pomiędzy obiektami.

Prof. Robert Knuth jest artystą wizualnym, muzykiem i nauczycielem sztuki. Studiował na PWSSP (obecnie Akademia Sztuk Pięknych) w Gdańsku. Jest saksofonistą, flecistą, twórcą filmów i fotografii, autorem performensów i happeningów. Dał się poznać jako założyciel formacji Paul Pozozza Museum, Mary Lolo i Santa Rakieta, brał również udział w projektach Diffusion Ensamble i Knuth, Mazzoll & Arhythmic Memory. W latach 90. był szefem otwartej galerii Delikatesy Avantgarde w Gdańsku, w kolejnej dekadzie przewodził koszalińskiej Scenie. Obecnie prowadzi Pracownię Sztuki w Przestrzeni Publicznej i Muzyki Eksperymentalnej na Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie bada doznawanie przestrzeni jako kompleksowego zjawiska trójwymiarowego. Współpracował z Olgą Szwajgier, Peterem Kowaldem, Felixem Droese i Jerzym Mazzollem. Jego prace znajdują się w zbiorach m.in. Museum of Modern Art w Nowym Jorku, w Zachęcie Sztuki w Szczecinie oraz w Muzeach Narodowych w Poznaniu i Wrocławiu.


Instalacji powarzyszy Koncert KK00: Knuth/Kołacki
00 duet Knuth/Kołacki będzie wykonywać w relacji do instalacji performans dźwiękowy oparty na oddechu cyrkularnym. Dodatkowo wystąpią z nimi Shathansky (talerze, smyczki) i młody performer Kajetan Wójcik jako Słuchający Król.

Oddech cyrkularny to technika gry na instrumencie dętym, w której muzyk może wydobywać dźwięk przez długi czas pobierając powietrze przez nos jednocześnie dmąc w instrument, a nie jak w najbardziej znanych technikach, robiąc przerwy, by nabrać powietrza przez usta. Dzięki temu uzyskuje efekt niezwykle długiego dźwięku bez pobierania powietrza. Technikę tę można w obszarze jazzu kojarzyć z Kennym G, Wyntonem Marsalisem i Johnem Zornem, jest to jednak prastara technika gry praktykowana przez, między innymi, australijskich Aborygenów czy starożytnych Egipcjan. Ten rodzaj gry używany był do wprowadzania w odmienne stany świadomości, technik uzdrawiania i medytacji z użyciem tradycyjnych instrumentów, takich jak flety i piszczałki. To wyjątkowe doświadczenie sześciogodzinnego transu, zarówno dla wykonujących, jak i uczestników, którzy przy głębokim zanurzeniu się w to doświadczenie zaczynają inaczej przeżywać czas, przestrzeń, swoje własne ciało, obecność innych osób i krążącą energię. Knuth zajmuje się tą praktyką od wielu lat, nazywając dyfuzję oddechów i dźwięków projekcjami rezonujących obrazów.

Wydarzenie plasuje się pomiędzy performansem dźwiękowym, instalacją sensoryczną i doświadczeniem medytacyjnym. Jest zaproszeniem do przeniesienia się w świat przepływów powietrza. Każdego z trzech dni przez sześć godzin odbywać się będzie nieprzerwany performans, który uczestnicy mogą oglądać oraz samodzielnie aktywować poprzez minimalne dotknięcia, stuknięcia czy inne formy drobnej ingerencji. Wyjątkowa przestrzeń GTS pozwala na wieloraki ogląd instalacji, zarówno z poziomu podłogi, jak i z bocznych galerii, za każdym razem zapewniając doznanie czegoś innego i zaskakującego.


Na wydarzenie można wejść w dowolnym momencie pomiędzy 14.00 a 20.00. Zachęcamy do przychodzenia z własnymi matami. Podczas performansu można się przemieszczać.

Fot. Dawid Linkowski, dzięki uprzejmości Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego