Aneta Szyłak

 

Kuratorka sztuki współczesnej, autorka tekstów, teoretyczka i twórczyni instytucji. W latach 2015–2021 pracowała jako pełnomocniczka ds. powstania, a następnie kierowniczka działu NOMUS Nowego Muzeum Sztuki w Muzeum Narodowym w Gdańsku, który powstał według jej autorskiej koncepcji. Uprzednio skonceptualizowała, założyła i prowadziła Fundację Alternativa (od 2014), Instytut Sztuki Wyspa (2004-2014), Festiwal Alternativa (2009-2016) i Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia (1998-2001). Kuratorka wystaw w kraju i za granicą, m.in. Kolekcja w działaniu (NOMUS, Gdańsk, 2021-2022), Rhizopolis Joanny Rajkowskiej (Warszawa, Zachęta, 2021), Hiwa K: Wysoce nieprawdopodobne, choć nie niemożliwe (Warszawa, Zachęta, 2019), Niech poprzedza cię płomień (Białystok, Arsenał, 2020 i Muzeum Narodowe w Gdańsku oddział Zielona Brama, 2021-2022), NOMUS: Kolekcja w budowie (Muzeum Narodowe w Gdańsku, oddział Zielona Brama, 2019), Powolność (Trafo, Szczecin, 2018), Uniezwyklenie (2017), Uszczerbki i straty (2016), What’s plain invites pattern (przestrzeń publiczna, Sycylia, 2015), Wernakularność (2015), Codzienność (2014), Hito Steyerl: Abstrakt (2014), Oliver Ressler: Wizje polityczne – Świat od nowa (2014), The Field is to the Sky, Only Backwards (Nowy Jork, ISCP Gallery, 2013), Materialność (2012), Buildings and Remnants (2012), Praca i Wypoczynek (2011), Estrangement (2010, 2011), Strażnicy Doków (2005), Palimpsest Muzeum (2004), BHP (2004), „Architectures of Gender” (SculptureCenter, Nowy Jork, 2003). Interesują ją zagadnienia teorii praktyk kuratorskich oraz rola sztuki poza polem sztuki. Jest współautorką książki „The Curatorial. A Philosophy of Curating” (2013). Występowała w Bard College, New School, Queens College i NYU; gościnnie pracowała w Akademii Sztuki w Moguncji oraz na Uniwersytecie Kopenhaskim. Obecnie przygotowuje pracę doktorską pt. Curating Context. The Palimpsest on the Quotidian and the Curatorial w ramach Curatorial/Knowledge na Goldsmiths University of London oraz Uniwersytecie Kopenhaskim. Należy do stowarzyszeń zawodowych, takich jak CIMAM, IKT i AICA.

portret wykonała Alina Żemojdzin/ Luks Sfera